Złośliwy Mark Twain twierdził, że golf to zmarnowany spacer, jednak ponad 150 milionów ludzi na świecie jest dzisiaj innego zdania. Szkoda, że w Polsce golf pozostaje wciąż jeszcze grą bardzo egzotyczną i może dlatego nie wszyscy mają odwagę zapytać na czym naprawdę ta gra polega. Dlatego proponujemy bardzo szybki kurs golfa.
Zasady gry są bardzo proste. Na polu o powierzchni około 60 ha wyznaczonych jest 18 tras zwanych dołkami. To jakby sąsiadujące ze sobą 18 boisk. Każde z nich ma miejsce startu, czyli pierwszego uderzenia i kończącą ten dołek 10 centymetrową dziurkę w trawie oznaczoną z daleka wetkniętą tam chorągiewką. Długość tych dróg do celu jest różna – od 100 do 500 metrów. W związku z tym różna jest norma przewidzianych na ten dołek uderzeń ( tzw. par dołka). Najkrótsze trasy powinniśmy pokonać trzema uderzeniami, na średnie przewidziano 4 strzały, najdłuższe to par 5. Jak już powiedzieliśmy dołków na polu jest 18 a średnia przewidzianych uderzeń 4 więc łatwo obliczyć, że gracz powinien uporać się z polem 72 uderzeniami (18 razy 4). Jednak ta norma uderzeń wyznaczona jest dla graczy zawodowych, bo amatorzy nie są w stanie zakończyć rundy tak niskim wynikiem i w związku z tym dla wyrówniania szans otrzymują premię w postaci dodatkowych uderzeń, czyli tzw. handicap. Ów tajemniczy handicap – jeden z najważniejszych wynalazków w golfie, pozwala rywalizować słabszym z silniejszymi zawodnikami. Im mniej tych uderzeń dzieli nas od magicznej liczby 72 tym jesteśmy lepszym graczem. Ci wspaniali profesjonaliści z Tigerem Woodsem na czele, są w stanie uzyskać rezultat lepszy niż par pola, na przykład 66. Czas najwyższy wyjść w pole. Przynajmniej teoretycznie, w praktyce bowiem bez podstawowych umiejętności nie zostaniemy dopuszczeni do gry. Słusznie, nasza gra zamieniłaby się w uporczywe wyrywanie trawy kijem zamiast posyłania piłeczki w przewidziane miejsca. Czeka, więc nas nauka i ćwiczenia. Specjalne miejsce do treningu nazywa się driving range i jest golfową strzelnicą. Tutaj przekonamy się, że wybijanie piłeczki tymi dziwnie zakrzywionymi kijami nie jest wcale proste. Przynajmniej na początku. Kiedy już udaje nam się uderzać w miarę prosto, ruszamy z partnerami w pole. Jednocześnie, o tej samej porze, mogą rozpoczynać grę 1,2,3 lub najwyżej cztery osoby. Każda z nich kolejno ustawia swoją piłeczkę na 1 dołku i posyła ją w kierunku dołka z tzw. obszaru tee. Jest tam zwykle dokładnie opisany teren gry i narysowany plan. Pozwala to osobom grającym po raz pierwszy na tym polu zapoznać się z topografia i przyjąć określoną taktykę gry.
Istnieją dwie podstawowe formy rozgrywek zawodów golfowych:
1. Gra na uderzenia – stroke play, gdzie zwycięzcą jest gracz, który rozegrał regulaminową rundę najmniejszą liczbą uderzeń.
2. Gra na dołki – match play, gdzie wygrywa gracz, który umieścił piłkę w pojedynczym dołku mniejszą ilością uderzeń W stroke play wynik rundy jest sumą wszystkich uderzeń na 18 dołkach.

Ten sam wynik można przedstawić na dwa sposoby: jako wartość bezwzględną np. 75 lub jako wynik w stosunku do par pola +3(dla pola par 72). Golfiści zawodowi często mają wyniki poniżej par pola np. 68 lub – 4. W przypadku tego typu zapisu im większa wartość na minusie, tym lepszy wynik. Natomiast w grze na dołki gracze rywalizują ze sobą jeden na jednego, a rozgrywka każdego dołka jest pojedynczym meczem. W tych rozgrywkach za wygranie dołka, niższą liczbą uderzeń, gracz zdobywa 1 punkt. Golf jest jedynym sportem, którego reguły rozpoczyna rozdział poświęcony etykiecie. Jedna z podstawowych i generalnych zasad gry w golfa stanowi: ,,Graj piłkę tak jak leży i z miejsca w jakim piłkę zastałeś. Jeżeli nie możesz zagrać piłki tak jak leży lub z miejsca, w jakim ją zastałeś, zachowaj się fair wobec siebie i innych.” Zasady gry w golfa zostały ustanowione i spisane w 1754 roku, miejscem, gdzie się zrodziły jest szkocki klub Klub Golfowy Royal and Ancient of St Andrews. Każdy golfista powinien się z regułami gry obowiązkowo zapoznać.

Oto najważniejsze przepisy odnoszące się do najczęstszych sytuacji na polu. Początek Gry Gracze powinni stawić się na miejscu startu pierwszego dołka najlepiej 5 minut przed rozpoczęciem rundy. Przed startem każdy powinien ogłosić, jaką piłką rozpoczyna grę – podając markę piłki, numer oraz dodatkowe zaznaczenia W naszej golfowej torbie może być maksimum 14 kijów. Za posiadanie większej liczby kijów są 2 uderzenia karne.

Honor-Przywilej Kolejność na starcie dołka – tee jest nazywana Honorem. Gracz, który miał najlepszy wynik na poprzednim dołku ma honor, czyli rozpoczyna pierwszy. Na pierwszym dołku gracze startują w kolejności z listy startowej, lub po losowaniu np. monetą.

Obszar startu –Tee To specjalnie przygotowany równy teren, na którym znajdują się markery – znaczniki linii startu. Piłkę można wybić tylko z obszaru o kształcie prostokąta wyznaczonego przez linię markerów z przodu i 2 długościami kija z tyłu. Karą za grę spoza regulaminowego obszaru są 2 uderzenia.

Piłka w grze Piłka raz wprowadzona do gry musi być grana z miejsca gdzie leży. Nie poprawia się jej położenia. Golfiści podczas gry powinni zachowywać się w odpowiedni sposób. Nie można uderzać piłki, kiedy widzimy, że grupa przed nami nie oddaliła się na bezpieczną odległość. Pomagajmy też swoim partnerom szukać zgubionych piłek. Gdy partner szykuje się do strzału nie wykonujmy żadnych gwałtownych ruchów, zachowajmy ciszę. Nie róbmy niczego, co by mogło rozproszyć jego uwagę. Uderzenie golfowe jest zdefiniowane jako postępowy ruch kija wykonywany z zamiarem trafienia w piłkę. Można robić treningowy zamach w pewnej odległości od piłki, ale tylko w ten sposób, aby nie uszkodzić trawy lub nie wstrzymywać gry.

Piłka zgubiona Jeśli piłka jest zgubiona, gracz ma 5 minut na jej znalezienie. W takiej sytuacji należy przepuścić graczy idących z tyłu, tak aby nie zatrzymywać ich gry szukaniem piłki. Jeśli po 5 minutach piłka nie zostanie znaleziona należy udać się do miejsca skąd była uderzana, dodać uderzenie karne i wznowić grę. Jeśli zgubiona piłka była grana z tee, piłkę można umieścić na kołeczku, jeśli była grana z fairwaya lub wysokiej trawy piłkę należy ją upuścić.

Piłka wybita poza granice pola- Out of Bounds Zdarza się wybić piłkę poza granice pola. Granice takie wyznaczają najczęściej białe paliki. W takim przypadku należy postąpić identycznie jak w przypadku zgubionej piłki. Należy powtórzyć strzał z tego samego miejsca z uderzeniem karnym.

Upuszczanie piłki – dropowanie Aby prawidłowo upuścić piłkę należy stać w pozycji wyprostowanej, podnieść piłkę na wysokość ramion i ją upuścić. Można być skierowanym w dowolną stronę.

Teren w naprawie Jest to obszar gdzie prowadzone są prace pielęgnacyjne lub naprawcze pola. Taki teren musi być wyraźnie oznaczony jako będący w naprawie. Jeśli piłka wyląduje w takim miejscu można ją upuścić z najbliższego miejsca bez kary.

Przeszkody Bunkry – są to najczęściej zagłębienia w terenie pola wypełnione piaskiem. Porośnięte trawą ściany bunkra nie należą do bunkra. Bunkry mogą znajdować się wszędzie na polu. Najwięcej jest ich wokół greenu. Szykując się do uderzenia piłki z bunkra, nie wolno wcześniej zagłębiać główki kija w piasku. Nie wolno też robić próbnych zamachów, przy których piasek mógłby zostać dotknięty główką kija. Kara za dotknięcie piasku to 2 uderzenia. Zawsze należy zagrabić piasek pozostawiając po sobie gładką powierzchnię.

Przeszkody Wodne Każdy klub ma obowiązek wyraźnie zaznaczyć przeszkody wodne. Zasięg przeszkody wodnej określają żółte i czerwone paliki lub linie namalowane na ziemi w tych kolorach. Żółte paliki i linie oznaczają przeszkodę wodną, czerwone oznaczają przeszkodę wodną boczną. Jeśli piłka znajdzie się w obszarze przeszkody wodnej, a jest możliwe jej zagranie, można ją uderzyć przy zastrzeżeniach: – nie wolno dotknąć kijem ziemi podczas przygotowywania się do uderzenia lub wykonywania zamachu. – inną opcją jest upuszczenie piłki i gra z miejsca gdzie się wykonało poprzednie uderzenie z dodatkowym punktem karnym. -istnieje możliwość upuszczenia piłki z uderzeniem karnym w dowolnym miejscu w linii pomiędzy chorągiewką a miejscem przecięcia toru lotu piłki z linią przeszkody wodnej. -w przypadku przeszkody wodnej bocznej piłkę można upuścić w odległości nie dalszej niż 2 długości kija od miejsca przecięcia toru lotu piłki z przeszkodą wodną.

Na Greenie Zawsze dbaj o powierzchnię greenu, w szczególności o obszar znajdujący się bezpośrednio wokół dołka. Nie wprowadzaj wózka na green. Jeśli nosisz torbę zostawiaj ją na zewnątrz greenu – najlepiej w kierunku do następnego tee. Zawsze naprawiaj ślady po upadku piłki na greenie tzw. pitchmarks. Nie stąpaj po linii puttu partnera. Kiedy partner poprosi o przytrzymanie flagi upewnij się, że drzewce flagi swobodnie wychodzą z dołka nim partner uderzy swoją piłkę. Wkładając flagę do dołka staraj się nie uszkodzić krawędzi dołka. Kiedy piłka znajduje się na greenie można ją zaznaczyć np. monetą lub specjalnym markerem, podnieść i wyczyścić. W sytuacji, kiedy twoja piłka będzie się znajdowała na linii puttu innego z graczy, należy ją zaznaczyć. Kiedy jesteś na greenie należy albo samemu wyjąć flagę albo poprosić partnera o jej wyjęcie lub przytrzymanie i ponowne wyjęcie, gdy piłka będzie się toczyła. Kara za uderzenie flagi podczas puttowania w grze na uderzenia to 2 uderzenia. Ta zasada dotyczy również flagi leżącej obok dołka na greenie. Jeśli puttując na greenie twoja piłka uderzy piłkę twojego partnera to w grze na uderzenia karą są 2 uderzenia, w grze na dołki strata dołka. W takiej sytuacji piłka przesunięta wraca na miejsce gdzie była, a piłka, która uderzyła gra z miejsca, w którym leży. I jeszcze na koniec najważniejsza zasada ten gentlemańskiej gry – jeśli nie wiesz jak się zachować w danej chwili na polu – zachowaj się przyzwoicie…

© Polski Związek Golfa